Landschappen in de sneeuw?

Ook al is sneeuw voor het verkeer misschien een drama, als landschapsfotograaf kun je er alleen maar dolblij mee zijn. Een pak sneeuw zorgt ervoor dat veel storende elementen toegedekt worden, terwijl veel licht wordt weerkaatst. Ook kan sneeuw vormen en structuren mooi accentueren, zoals bijvoorbeeld het takkenpatroon van een bomenlaan. Als alles er even wit en prachtig uitziet is het soms moeilijk kiezen wat te fotograferen. Veel mensen komen dan ook niet veel verder dan de eigen perenboom of straat te fotograferen, omdat dat er al zo anders uitziet. Ga eens kijken wij tweekesin een natuurgebied, op een heideveld of bij een bosrand. Misschien is er een gebied in de buurt waar wilde paarden of koeien lopen. Van die dampende, grote beesten in een sereen, wit landschap kan schitterende foto’s opleveren. Zoek bij voorkeur een gebied uit wat bekend is. Dan kunnen van tevoren al wat mooie stekjes uitgekozen worden. De mooiste sneeuwfoto’s kun je toch maken wanneer het ’s nachts gesneeuwd heeft en ’s ochtends mooi (bijna) helder weer is. Bij het eerste ochtendlicht is de wereld dan werkelijk prachtig.
Sneeuw geeft weinig kleur in de omgeving, waardoor je bijna monochrome beelden kunt maken. Dit kan echter ook saaie beelden opleveren, door kleur toe te voegen spat het onderwerp echt van het scherm af. Vroeg opstaan is niemands favoriete hobby denk ik, maar de omgeving is het mooiste met een vers laagje sneeuw waar nog niemand doorheen heeft gelopen. Sneeuw is het mooist als het net gestopt is met sneeuwen en de omgeving er onaangeroerd uit ziet met een mooie egale sneeuwlaag. Alles is egaal en het ziet er sprookjesachtig uit. Sleep jezelf dus uit bed om de meute voor te zijn en beloon jezelf daarna met een lekkere mok warme chocolademelk met slagroom. Als je op een plek komt om te fotograferen, let er dan ook op dat je niet dwars door een potentiële compositie heen loopt, maar bedenk goed waar je stapt om geen potentiële foto’s teniet te doen.

paardje_01

Polarisatiefilter
De polarisatiefilter ken je misschien wel van de zomer wanneer je de weerspiegeling uit de zee of het zwembad wil halen om zo diepere kleuren te krijgen. Deze filter is ook heel goed te gebruiken op een zonnige winterse dag. Als je geluk heb is de lucht felblauw en wordt hij nog dieper van kleur door je polarisatiefilter op in de juiste hoek te draaien. Daarnaast houd hij reflecties tegen waar je last van kan hebben wanneer je bijvoorbeeld schaatsers fotografeert op een bevroren riviertje.

sneeuwtakjes

Belichting en witbalans:
Dankzij de weerkaatsing door de sneeuw heb je veel meer licht, dat zelfs op een sombere dag vaak nog voldoende is voor redelijk korte sluitertijden. Houd wel je witbalans in de gaten. Vaak vertonen sneeuwfoto’s een (te) blauwe zweem. Probeer daarom een iets warmere camera-instelling uit zoals ’bewolkt’. Houd ook je histogram goed in de gaten. Veel sneeuwfoto’s zijn aan de donkere kant. Dat komt omdat de belichtingsmeter is afgestemd op gemiddeld grijs, waardoor de camera op de helwitte sneeuw reageert met een te zuinige belichtingsindicatie of -combinatie. Daarom is het verstandig om bij sneeuw minstens één diafragmastop over te belichten. Bij een volledig wit landschap zelfs nog wel meer, met flink wat donkere elementen erbij zoals bomen wat minder. Probeer de verschillende in- stellingen uit, maar overdrijf daarbij niet te veel. Een te zeer overbelichte foto is niet meer goed te corrigeren. De meeste mensen gaan pas naar buiten als het opgehouden is met sneeuwen en dan nog het liefst als de  zon schijnt. Dat is jammer, want tijdens een flinke sneeuwbui fotograferen levert echt andere beelden op. Sneeuwbuien bij temperaturen rond of boven het vriespunt lenen zich hier het beste voor, omdat de sneeuwvlokken dan groter zijn.Niagara Falls

Als alles er even wit en prachtig uitziet is het soms moeilijk kiezen wat te fotograferen. Veel mensen komen dan ook niet veel verder dan de eigen perenboom of straat te fotograferen, omdat dat er al zo anders uitziet. Ga eens kijken in een natuurgebied, op een heideveld of bij een bosrand. Misschien is er een gebied in de buurt waar wilde paarden of koeien lopen. Van die dampende, grote beesten in een sereen, wit landschap kan schitterende foto’s opleveren.

A16_1635Hoe mooi sneeuw er ook uit ziet, het blijft een lastig onderwerp om te fotograferen. Als de zon erop schijnt schittert het; de witte laag weerkaatst veel licht. De camera weet hier niet altijd goed raad mee. Is het zonnig en staat er een deel blauwe lucht in beeld, dan is de kans het grootst dat de automatische stand een goed resultaat oplevert. Bij bewolkt weer nekt het weerkaatste licht een goede lichtmeting al snel. De lichtmeter meet veel ‘vals’ licht -de reflecties door de sneeuw- en stopt daardoor te vroeg met belichten waardoor de sneeuw grijs wordt en de hele foto te donker is. Wie het histogram van een foto begrijpt kan hier ook uit opmaken of de foto onderbelicht is; bij een foto met een groot aandeel sneeuw zal een grote piek helemaal aan de rechterzijde van het diagram te zien zijn. Staat de piek niet precies rechts, dan is de kans op een te donkere plaat groot.

Varieer ook eens met je sluitertijd:
Wanneer je meer tijd neemt om foto’s te maken kun je goed experimenteren met sluitertijden. Wel is het gebruik van een statief dan aan te raden. Als je langere sluitertijden gebruikt is het al snel niet meer mogelijk om de foto uit de hand te nemen. Door het vallen van de sneeuw kun je verschillende effecten krijgen die je foto meer dynamiek geven. Je kunt enerzijds de sneeuw als punten vastleggen, zoals ook in de onderstaande foto is gedaan. Eventueel kun je daarbij gebruik maken van een flitser, om de sneeuwvlokjes goed op te laten lichten.
Een heel ander effect kun je bereiken door juist te kiezen voor een lange sluitertijd. In dat geval zie je de vallende sneeuwvlokjes als streepjes over je scherm. Dit geeft een bijzonder effect aan je foto.

Lvb winter

Scherpstellen als het sneeuwt:
Bij het fotograferen in een flinke sneeuwbui heeft de autofocus van de camera het lastig. De veelheid aan bewegende objecten is voor de camera moeilijk te volgen, met een verhoogde kans op een foutieve scherpstelling. Handmatig scherpstellen vergroot de kans op geslaagde foto’s. Bij het fotograferen in de sneeuw dient de camera goed tegen de elementen beschermd te worden, zeker als de temperatuur net boven het vriespunt uitkomt. Sneeuw heeft de vervelende eigenschap om in alle hoeken en kieren te kruipen. Smeltwater kan funest zijn voor de camera.

detail sneeuwZoek naar details:
Een groots sneeuwlandschap is zeker mooi, maar ook wanneer je niet te ver van huis gaat kun je mooie sneeuwfoto’s maken. Zoek naar kleinere details, bijvoorbeeld een takje met sneeuw erop. In combinatie met een mooie (onscherpe) achtergrond kun je zo overal wel mooie sneeuwfoto’s maken.

Timing is belangrijk:
Wanneer er eenmaal sneeuw ligt, is haast geboden. Niets is mooier dan een smetteloos wit tapijt. Al snel zal het beeld veranderen. Bomen zijn altijd iets warmer dan de omgeving. Vroeg of laat zal de sneeuw van de bomen vallen. Bij zon en wind gaat dit uiteraard nog sneller. Juist een compleet witte wereld met sneeuw op zelfs de kleinste twijgjes maakt een sneeuwfoto speciaal. Het effect wordt minder bij ‘schone’ bomen. Wanneer de sneeuw van de bomen valt, ontstaan ook oneffenheden in het smetteloze sneeuwtapijt op de grond. Bovendien komen allerlei vuiltjes mee naar beneden, onder meer de fijne zaden van berk en els. Natuurlijk kun je dit voor de fotografie inzetten, maar van een maagdelijk witte wereld kun je niet meer spreken.

Hieronder 3 tips die je helpen voor de perfecte sneeuw foto:

  • Blauwe sneeuw? Los het op met de Witbalans
  • Grijze sneeuwfoto’s? Los het op met Belichtingscompensatie
  • Bescherm  je camera tegen de kou

sunsetjeTegenlicht
Sneeuw is nog mooier met de zon die alle kristallen laat schitteren. Dit zie je het beste met tegenlicht. Ben dus niet bang om tegen de zon in te fotograferen maar probeer dit juist eens om te zien wat voor effect het geeft. Niet alleen van veraf, maar ook takjes of naalden aan bomen die omhuld zijn met een laagje sneeuw zien er magisch uit tegen de zon in.

Zonnekap tegen de sneeuw
In de zomer gebruik je de zonnekap voornamelijk om lensflare tegen te gaan wanneer je foto’s maakt met tegenlicht. Maar de zonnekap is ook handig voor andere dingen zoals het tegenhouden van sneeuw. Als het lichtjes sneeuwt wanneer je foto’s maakt kunnen de vlokjes op je lens gaan zitten waardoor je geen scherpe foto’s meer krijgt. Door de zonnekap op je lens te zetten houd je de vlokjes op afstand!

Kleed je warm aan:
Wanneer je op pad gaat voor sneeuwfoto’s is het slim je goed aan te kleden. Een warme jas, sjaal en goede waterdichte schoenen zijn een aanrader. Zelf gebruik ik daarnaast het liefst wat dunnere handschoenen zodat je de camera ook nog goed kunt bedienen. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van kou, en dus ook niet van vrijwillig naar buiten gaan in de winter. Maar voor mooie foto’s wil ik best een uitzondering maken als ik het maar niet té koud krijg. Omdat het lastig is om je camera goed in te stellen met handschoenen aan heb ik handschoenen waar de vingertopjes af zijn. Niet ideaal want je krijgt het nog steeds een beetje koud, maar beter dan niets. En als je snel die prachtfoto’s kunt maken kun je ook weer snel naar binnen. Een goede regenbroek of skibroek zorgt er niet alleen voor dat je benen ook warm blijven, maar je kunt er ook gemakkelijk mee in de sneeuw gaan zitten om foto’s te maken vanuit een laag standpunt. Ga je lang op pad, neem dan ook een thermoskan met warme thee mee om even mee op te warmen.

Denk ook aan je camera. Sneeuw is uiteindelijk ook gewoon water en dus moet je jouw camera hier tegen beschermen. Ga je na het maken van de foto’s weer lekker naar binnen, laat dan je camera nog even in je fototas zitten. Zo kunnen de camera en je objectieven rustig op temperatuur komen en voorkom je condens op plekken waar je niet bij kunt.

spitsbergen_7 (1 van 1).jpg

Veel succes,
Het Fotografie Allerlei team

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: