Tips voor sfeervolle herfstfotografie

De herfst is voor mij het mooiste seizoen om te fotograferen. De bladeren die verkleuren en de natuur die een gedaanteverwisseling ondergaat. Denk maar aan de vele paddestoelen die opduiken uit het niets, de spinnen, en nog zo veel meer. Fotografisch gezien kan het echter soms nog knap lastig zijn om deze tijd van het jaar goed vast te leggen. Hier een aantal tips voor het vastleggen van mooie herfstplaatjes.

1. Statief
Als je in een dicht begroeid bos gaat fotograferen, is er vaak weinig licht aanwezig. Neem daarom een statief mee, zodat je de sluitertijden langer kunt maken en je ISO niet op hoeft te schroeven.

2. Witbalans
Zet je witbalans op bewolkt. Dit zorgt voor warmere kleuren. Kijk echter wel uit met blauwe lucht; deze wil met een bewolkte witbalans nog wel eens geel kleuren.

3. Geen lucht
De lucht, vooral wanneer bewolkt, zorgt in herfsttijden voor te grote contrasten die voor je camera maar moeilijk goed vast te leggen zijn. Resultaat is een foto met fletse kleuren en een vaak overbelichte lucht. Probeer daarom de lucht niet mee te nemen in je foto.

Herfstfotografie

Foto: Regina Wolfs

Wens je op de hoogte gehouden te worden van alle recente tips & tricks, schrijf je dan in door te klikken in de rechter kolom op de tab ‘volg dit blog’.

Veel succes,
Het Fotografie Allerlei team

PS: Dit artikel is met toestemming overgenomen van de website Photofacts.nl
Meer tips en info over herfstfotografie kunt u lezen op de website van Photofacts.nl

Eén reactie op “Tips voor sfeervolle herfstfotografie

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: